אודות התוכנית
רקע
ייחודה של תוכנית ההכשרה טמון בשילוב המושכל של גישות שונות מתחומי הרוח, הטיפול וההתפתחות. אנו מאמינים שהנחיית קבוצות מעולה מקורה במנחה בעל/ת תפיסת עולם מגובשת ושלמה איתה הוא / היא מזדהה. לכן אנו מלמדים הנחייה בגישה העוזרת לתלמידנו להגדיר את גישתם שלהם - את תפיסת העולם - האני מאמין שלהם. אנו עושים זאת מתוך חשיפה לגישות שונות ומגוונות העוסקות ברבדים השונים העוסקים במרחב הקבוצתי, החל מרובד ההקשבה והשיח הפשוט, דרך קול ותנועה בחלל, וכלה בהשלכות הסמויות הממלאות את הקשרים הבין אישיים. אלו כוללים גם את הדינמיקה הקבוצתית הקלאסית, תהליכי התפתחות ויצירה הבעתית כמו גם הפסיכולוגיה האישית של כל משתתף וכמובן תהליכים בהתפתחות רוחנית.
תוכנית ההכשרה משלבת לימודים עיונים ומעשיים, קבוצת התפתחות אישית, סדנאות חווייתיות והדרכה על עבודת שדה.
למי מיועדת התוכנית?
אנחנו מקבלים בברכה אנשים הרוצים להכשיר את עצמם לעסוק בהנחיית קבוצות - בתחומי טובות הפרט, המשפחה והקהילה.
מבנה והיקף הלימודים
תוכנית דו שנתית הנלמדת במסגרת אקדמית מלאה.
מאחר וצוות התכנית מלמד את שני השנתונים אחת לשנתיים המסלול נלמד בימי שלישי ואחת לשנתיים בימי חמישי.
סמסטר א'- בימי שלישי/חמישי בין השעות 09:00-17:30 ובימי שישי בין השעות 09:00-12:00
סמסטרים ב', ג' ו-ד'-בימי שלישי/חמישי בין השעות 09:00-17:30
מסלול דו-שנתי הכולל 760 שעות אקדמאיות לאורך ארבעה סמסטרים.
בנוסף לימי הלימוד השבועיים יערכו 3 סדנאות מרוכזות במהלך השנתיים.
הסמסטר הרביעי והאחרון מרוכז סביב פרקטיקום אישי תחת הדרכה, ליווי קבוצתי וסטודיו פתוח.
תעודת הסמכה
תעודת הסמכה כ"מנחה מוסמך בהנחיית קבוצות בגישה האינטגרטיבית" תינתן לעומדים בדרישות מסלול ההכשרה והפרקטיקום. התעודה הינה מטעם המרכז הישראלי להנחייה אינטגרטיבית בקבוצות והמכללה האקדמית וינגייט.
תחומי הלימוד
פסיכולוגיה אינטגרטיבית בהנחיית קבוצות
בין הנושאים ילמדו הגישה ההומניסטית-טרנספרסונלית, תאוריות ומודלים פסיכולוגיים של תהליכי שינוי והנחיית קבוצות, קבוצות ממוקדות-קצרות מועד, ממרתון ועד קבוצה ארוכת –טווח, טכניקות ומודלים לשינויים תפיסתיים והתנהגותיים, תפיסת תפקיד המנחה למנחי קבוצות, סוגיות אתיות ופסיכופתלוגיה בהנחיית קבוצות.
הגישות הרוחניות
תפיסות עולם רוחניות הבאות לביטוי בהנחיית קבוצות – בודהיזם, דאואיזם ושאמאניזם.
גוף ונפש
רקע תיאורטי וסדנאות התנסותיות בתחומי בריאות הגוף הנפש והתודעה ושילובם בהנחיית קבוצות – מיינדפולנס, מדיטציה, באלאנסינג, כלים הוליסטיים להתמודדות עם כאב ואובדן.
הגישות ההוליסטיות
תיאוריות בינתחומיות וכלים המשלבים אומנויות והבעה עצמית וקבוצתית במדיומים שונים כגון תנועה, מוסיקה, כתיבה, בובות-תיאטרון, ציור, פוטותרפיה, סיפורת ושירה, קול ודרמה, טכניקות של הרפיה, דמיון מונחה, קלפי סיפור מטאפוריים.
אינטגרציה
הקו המנחה לאורך המסלול לחלקיו הוא השילוב החכם של כל שלב וגישה לתפיסת עולם אינטגרטיבית. בנוסף לעיצוב הקורסים בהתאם, המסלול כולו מלווה בקבוצת צמיחה, דיון ולמידה שמטרתה סינתזה ואינטגרציה של החומר הנלמד כתהליך קבוצתי ואישי.
שנה א'
סמסטר א'
קבוצת התפתחות אישית
המסלול כולו מלווה בקבוצת התפתחות של היחסים בין התלמידים הלומדים. המיכל הקבוצתי מאפשר רפלקציה והפנמה לחומר הנלמד וההתפתחות האישית של כל לומד.
מנחה: דב אבן זהב
הגישה ההוליסטית לגישות הוליסטיות
הקורס יפגיש את הלומדים עם גישות ושיטות שונות, מערביות ומזרחיות כאחד. קורס זה עוסק באינטגרציה של תיאוריות ושיטות הנחיה שונות ברמה האישית של כל מנחה. הלמידה משולבת בקטעי קריאה ממקורות שונים המיועדים לפתח את החשיבה וההתבוננות הפנימית. לאחר סקירה של תפיסות חיים רווחות בעולם (לדוג' יהדות, בודהיזם, דטרמיניזם) ותרגומם לתפיסות התפתחות ושינוי, נעסוק באינטגרציה של גישות אלו ברמות שונות – פילוסופית, אישית, תקשורתית, וקבוצתית.
מנחה: דב אבן זהב
"דרך הקבוצה" - היבטים בהתפתחות קבוצה הלכה למעשה
הקורס מעניק יסודות ובסיס לעבודה הקבוצתית בדרך חוויתית והתנסותית. הקורס כולל המשגה של תיאוריות וגישות מרכזיות בהנחיית קבוצות, בשילוב התנסויות להמחשת הלמידה והתבוננות פעילה בתופעות ובתהליכים המתחוללים בקבוצה "כאן ועכשיו".
נושאי הקורס המרכזיים: מושגי יסוד בהנחיית קבוצות, מודלים ועקרונות מרכזיים, תאורית התפתחות הקבוצה בשלבים, תופעות מיוחדות בקבוצה, סמכות המנחה וסגנונות הנחיה, תקשורת בקבוצה, הבנית אקלים קבוצה, יחסים הגומלין פרט-קבוצה, הנחיית תוכן-תהליך ועוד. הלימוד בקורס מאפשר רכישת כלים בסיסיים וראשוניים להבנת תהליכים בהתפתחות הקבוצה ולעבודה כמנחה קבוצה.
מבוא לתורת הנפש הבודהיסטית
הקורס צועד לאור תורת הנפש הבודהיסטית במעגלי החיים השונים, ופורש את היסודות המרכזיים שלה לשחרור הנפש. המסורת והפרקטיקה הבודהיסטית עוסקות למעלה מ-2500 שנה בניסיון לרדת לשורשי הסבל האנושי ובמאמץ למצוא דרכים להיחלץ ממנו. בשנים האחרונות נפתח גם השיח והמחקר המודרני לשאלה-כיצד יכול העיון ואימון-הרוח הבודהיסטי להעשיר את עולמנו כמטפלים, כמסייעים, כמנחים וכמלווים?
בקורס נערוך הכרות עיונית ומעשית עם עקרי תורת הנפש הבודהיסטית. נתוודע לעולם המדיטציה ואימון הרוח- ההקשבה הצלולה, תשומת הלב המודעת והנוכחות הערה. נחקור במשותף את טבע הלב והתודעה, נתחקה אחר האופן שבו מתחוללת אי-הנחת ונתבונן בקשר שבין הלוך הנפש המדיטטיבי ובים האפשרות להתמודד באופן פורה יותר עם מצוקות החיים.
מנחה: דורית הדר
קשיבות-[מיינדפולנס]-מיומנויות בסיס לעבודה עם קבוצות
מיינדפולנס היא מצב תודעתי של התבוננות שקטה וחסרת פניות בחוויה הנוכחית על מרכיביה השונים. זוהי דרך המלך, לדעת רבים, לפתוח המודעות ולהשתחררות מדפוסים מגבילים וגורמי סבל. בצורתה הטהורה ביותר היא מרכיב מרכזי בתרגול בודהיסטי ואולם בעשורים האחרונים מעריכים יותר ויותר את הצורך במיינדפולנס ככלי טרנספורמטיבי, והוא מיושם באופנים שונים בפסיכותרפיה, בשיקום ובתחומים קרובים. הקורס ישלב התנסות בסיסית ישירה במצב זה עם דיון תאורטי על המושג ועל כמה מיישומיו המרתקים בעבודה עם קבוצה.
גוונים של חיפוש א'- אלכימיה של הנפש מבעד לאומנויות ההבעה והביטוי
תהליכי שינוי ותהליכי יצירה מורכבים משלבים. המפגש והדיאלוג הנוצרים בין התחומים האלה משכלל את יכולות האדם לשנות ולהטיב את חייו האישיים והמקצועיים. הקורס מציע התנסויות ביצירה הנתמכות בקריאה יונגיאנית ובספרות מקצועית ויוצרות מרחב בו ניתן לחבור אל יכולות השינוי והריפוי העצמי מתוך התנסות במדיה הבעתית אינטגרטיבית המשלבת אומנויות שונות.
מנחה: מילי שטוקפיש
הינשוף והמרפא- שאמאניזם בהנחיית קבוצות (סדנה אינטנסיבית)
השאמאן הינו מרפא, מורה דרך, מספר סיפורים ומנהיג הקבוצה השבטית בתרבויות עולם.
הקורס בא לסקור את האפשרויות והקשרים שיש בין גישות ריפוי והנחייה שאמאניות ובין הכלים וההדרכה בהנחיית קבוצות. הקורס משלב התנסות חווייתית, דיון ותיאוריה.
מנחה: ד"ר צילה זן-בר צור
סמסטר ב'
תאוריות וקווים מנחים להנחיית קבוצות קצרות מועד וממוקדות מטרה א'
קבוצות בעלות מטרה מוגדרת מצריכות תכנון והנחיה מוגדרים. קורס זה סוקר את המשותף והשונה בגישות הנחיה ממוקדות מטרה וקצרות מועד בשני שלבים – בשלב הראשון נתמקד בקווי המתאר כגון הגדרה אופרציונלית של המטרה, קיצורי דרך לגיבוש קבוצתי, יחסי מנחה-מונחה ומונחה-מונחה בקבוצה, אתיקה מקצועית וגבולות. בנוסף, נלמד לתרגם רעיון או דרישה מקצועית לתהליך קבוצתי מוגדר. בשלב השני נעבור סדרה של מפגשים מקצועיים של הגישות הרווחות בארץ.
אבדן וכאב- מפילוסופיה בודהיסטית להנחיה אינטגרטיבית
מסע חוויתי ותיאורטי בתהליך התרגום של הפילוסופיה הבודהיסטית והתייחסותה לאבדן וכאב לכלים מעשיים בהנחיית קבוצות. לקורס זה שתי מטרות שונות – האחת, להקנות למשתתפיו כלים מעשיים לעבודה עם אבדן וכאב ברבדים אישיים וקבוצתיים ומתוך הגישה הבודהיסטית שאלמנטים אלו נמצאים בקווי היסוד שלה. המטרה השניה ממוקדת במסע כמודל לתהליך אותו אנו מתבקשים לעשות כמנחי קבוצות – תרגום רעיון או צורך, לכלים מעשיים בהנחייה, זאת מתוך תפיסת העולם שלנו ושל קהל היעד.
גוונים של חיפוש חלק ב'- היבטים על תהליכי הטרנספורמציה האישית וזיקתם לתהליכי יצירה
הקורס בא להרחיב את הידע על תהליכי היצירה ותהליכי הטרנספורמציה האישית כפי שהם משתקפים בספרות המקצועית והפילוסופית ומתוך ההיבט ההוליסטי על ההתמודדות עם תחושות שחיקה, חוסר הגשמה, חולי ובריאות.
הנחיית קבוצות בגישה של הפסיכולוגיה ההומניסטית-הטרנספרסונלית
הגישה ההומניסטית-טרנספרסונלית בעבודה הקבוצתית ובטיפול מתייחסת לאדם כאל שלם, תוך התייחסות להיבטים הגופניים, נפשיים ורוחניים שלו. הקורס חושף בפני המשתתפים את עקרונות ההנחיה על פי הגישה ההומניסטית-טרנספרסונלית ומסייע למשתתפים לפתוח את ליבם לטבע הרוחני שבהם.
'דרך הגוף '- תנועה אותנטית
דרך התנועה ניתן להגיע אל מחוזות הנפש הלא מילוליים. בקורס נכיר צורות התבוננות שונות, אישיות וקבוצתיות, נפגש מחדש עם התנועה האישית שלנו ונכיר מגוון שיטות עבודה בתנועה אותן ניתן לשלב בהנחיית קבוצות.
המיתוס שלאורו אני-היבטים מיתופואטים בעבודה קבוצתית
בקורס ננסה בדרך יצירתית לספר את הסיפורים שלנו. כן, סיפורים ברבים, כי יש לכל אחד מאתנו יש כמה וכמה סיפורים. נתנסה בגילוי הפוטנציאל שלנו לראות את החיים מכמה זוויות שונות. ננסה לזהות ולהתחבר למיתוסים האישיים שלנו ולנסח אותם בכתב. נעשה את המסע באמצעות כתיבה, קריאה בטקסטים, קצת תיאוריה והרבה תשומת לב אלינו ואל מה שבתוכנו.
שנה ב'
סמסטר ג'
כלים להערכת פסיכופתולוגיה בקבוצה
כמנחי קבוצות חלה עלינו אחריות מסוימת כלפי המשתתפים. לעיתים, משתתפים מסוימים מייצגים אתגר או דרישה שהיא מעבר לאחריות זו ויתרה מכך מעבר ליכולתנו המקצועית ולמסגרת הקבוצתית. קורס זה מיועד להקנות למנחה כלים בסיסיים להערכת המצב על מנת לשמר את האיזון הדק שבין צרכי הקבוצה לצרכי היחיד ולצרכיו האישיים של המנחה.
קבוצות קצרות מועד ב' – סקירת הגישות הקיימות בשוק
קורס המשך במהלכו נלמד לתרגם רעיון או דרישה מקצועית של התלמידים הלומדים לתהליך קבוצתי מוגדר ונערוך דיון על גישות העבודה מתוך התפיסה האינטגרטיבית של התוכנית תוך הסתכלות מלומדת וביקורתית.
מנחה: דב אבן זהב
פיתוח פרקטיקום – בניית תכנית אישית להנחייה והנחיית עמיתים
במהלך הפרקטיקום יונחו הסטודנטים לבנות תוכנית אישית להנחיית קבוצה ויבחנו סוגיות וכלים בתכנון ובהנחיה של קבוצה מתוך התכנים שיעלו מהתוכניות האישיות של הסטודנטים. בנוסף יתנסו הסטודנטים בהנחיית עמיתים במסגרת קבוצת הלמידה.
מנחה: מילי שטוקפיש
שילוב דרמה יצירתית בהנחיית קבוצות
הפסיכודרמה הינה שיטת טיפול פסיכו-תרפויטית הכוללת תפקידים שמגלמים חברי הקבוצה(פרוטגוניסט, כפיל, אגו מסייע, חילופי תפקיד וקהל) וכמובן עשייה חוויתית.
קורס זה משלב בתוכו את העקרונות עליהן עומד הטיפול הפסיכו דרמטי על פי תורתו של מייסד הפסיכודרמה י.ל.מורינו. בקורס אנו נסקור בין היתר את עמודי התווך של הפסיכודרמה אשר יעשירו את "ארגז כלי ההנחיה" של המשתתפים.
מנחה: מרית מילשטיין יפה
סמסטר ד'
קבוצת התפתחות אישית
יישות המנחה מתפתחת בעזרת תרגול ומיקוד הנוכחות הפנימית והחיצונית לקולות, הלכי-הרוח וההתרחשויות הגלויות והסמויות בקבוצה. גישות הרפיה והתמקדות עוזרות להגיע למצב של 'נוכחות מקבילה' המאפשרת למנחה לשמוע ולהכיר בו-זמנית את הקולות וההתרחשויות בקבוצה ובתוכו. שעה זו מוקדשת להיכרות וטיפוח 'הנוכחות המקבילה'.
מנחה: תמר ברנד שמיר
פרקטיקום והתפתחות הקבוצה בשדה-ליווי קבוצתי של הפרויקט האישי
הקורס בא לייצר מרחב מאפשר להתנסויות בקבוצה המשלבות אומנויות בתהליכי צמיחה אישיים וקבוצתיים. במהלכו ירכשו הסטודנטים רקע, ידע וכלים במודלים וטכניקות שונות של הנחיית קבוצות בשילוב אומנויות. בנוסף לכך נערוך דיון קבוצתי על התהליכים שכל מנחה עובר בפרויקט הפרקטיקום. החל מתהליכי גיבוש הקבוצה, דרך מימוש התכנית למעשה ופתרון בעיות, סיכום ופרידה וכן בחינת השגת המטרות.
מנחה: מילי שטוקפיש
סופרוויז'ן על עבודת שדה
כל סטודנט ילווה בהדרכה אישית על ידי מדריך מצוות המרכז לצורך מעקב ומתן מענה אישי.
בנוסף לכך יוכל כל מנחה-לומד להציג התקדמות, מכשולים ושאלות ולקבל מענה אישי במפגש הקבוצתי.
מנחים: מילי שטוקפיש ודב אבן זהב
מדריכה: ד"ר מיכאלה מעוז
מחויבויות סטודנטים
נוכחות
נוכחות בשעורים - מאחר והלימודים נעשים באמצעות חוויית ההשתתפות בקבוצה לצד למידה של תכנים ומיומנויות יש חובת נוכחות של 80% לפחות לכל קורס בפני עצמו.
נוכחות באינטנסיב - חובת נוכחות של 90% לפחות לכל אינטנסיב.
*לנסיבות מיוחדות יש לפנות למנהלי התוכנית.
קריאה
קריאת חובה - תכנים מסוימים יוגדרו על ידי המנחים כקריאת חובה. לתכנים האלו יינתנו מועדי סיום קריאה וחובה על הסטודנטים לסיים את הקריאה למועד שנקבע.
קריאת רשות - תכנים שנועדו להעשיר את הלמידה, אותם הסטודנטים מתבקשים לקרוא במהלך השנתיים בזמן שיבחר על ידם.
הגשת עבודות ותרגולים
עבודות גמר קורס יוגשו במהלך 6 שבועות מיום הצגת העבודה על ידי המנחה אלא אם ינתן תאריך אחר על ידי המנחה.
על הסטודנטים לסיים את כל מטלות הקורסים לכל סמסטר לפני התחלת הלימודים של הסמסטר הבא אחריו. לדוגמא, סטודנטים לא יוכלו להמשיך ללימודי סמסטר ב' אם לא סיימו את מטלות סמסטר א'.
*לנסיבות מיוחדות יש לפנות למנהלי התוכנית
הקלות מיוחדות
תלמידים הזקוקים להקלות ולדרכים חליפיות להגשת עבודות מוזמנים לפנות למנהלי התוכנית כדי לתאם את האפשרויות מראש.